Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi

http://www.ilefarsiv.com/fotograf/

ilef.net Anasayfa    Fotograf Atölyesi Başsayfa    Ustalar

Anasayfa


Editörün Seçtikleri

Cumhuriyetin Başkenti Kitabı Çıktı
"Binyıl Kalkınma Hedefleri" Fotoğraf Yarışması
Kurtuluş Savaşı'ndan Ankara Üniversitesi'ne
iCan 06 Yarışması'nda Derece
Ulusal Fotoğraf Yarışmaları
Hepsi...
 


Diane Arbus (1923-1971)
Asıl adı Diane Nemerov olan belki de 20.yy’nin adından en çok söz ettiren kadın fotoğrafçısı. Arbus’u üne kavuşturan, toplumsal hayatın uç noktalarında yaşayan (ya da en azından öyle görünen) insanları portrelemesidir. Arbus’un portre tarzı, öncelikle August Sander’in Alman halkı üzerine yüzyılın ilk yarısında yaptığı çalışma, Çiftçi Güvenliği Örgütü (FSA) fotoğrafçılarının 1930’larda Amerikan taşrasında gerçekleştirdikleri çalışmalardan ve 1950’li yıllarda gelişen orta sınıf Amerikan hayatını fotoğraflayan Robert Frank gibi fotoğrafçılarla paralellik göstermektedir.

Irving Penn (1917- )
"Photographing a cake can be art" —Irving Penn 1917’de New Jersey’de doğan Penn, tasarım okumuştur. 1937 yılında, mezun olmasına henüz 1 yıl varken Penn’in çizimleri Harper’s Bazzar’da yayınlanmıştır. Daha sonra fotoğraf kariyerine başlamıştır ve Vogue Dergisi’nde çalışmaya başlamıştır. Önceleri kapak illistürasyonları yapan Penn, daha sonra kapak fotoğrafı çekmiştir. Penn, hayli stilize ve zorlayıcı moda fotoğrafı stilini geliştirmiştir. Savaş sonrası dönemin şık ve göz kamaştırıcı kadın kavramını yansıttığı fotoğraflarıyla tanınmaya başlamıştır.

Bill Brandt (1904-1983)
Brandt 1931 yılından sonra İngiliz toplumunu, özellikle ingiliz aristokrasisini fotoğraflamaya başlamıştır. Bu çalışmasını 1936’da “English at home” ve 1938’de “A Night in London” kitaplarıyla yayınlamıştır. Sürrealizm hareketinin zirvede olduğu bir dönemde, Brandt’ın çalışmalarında Man Ray’in ve bu akıma dahil olan diğer sanatçıların etkisi görülmektedir. Brandt aynı zamanda Harper’s Bazaar, Lilliput, Picture Post ve The Bystander dergilerine de düzenli olarak fotoğraf çekmiştir.

Man Ray (1890 - 1976)
"I paint what cannot be photographed, I photograph the things I don't want to paint." Çok yönlü bir sanatçı olan Man Ray’in, fotoğraftan resme, heykelden sinemaya neredeyse ürün vermediği alan kalmamıştır. Ayrıcı tasarımcı ve yazar olarak da bilinir. 27 Ağustos 1889 Amerika'nın Pensilvanya eyaletinde doğan ve asıl adı Emanuel Radnitsky olan sanatçı, daha sonra kullanım ve telaffuz zorlukları nedeniyle adını Man Ray olarak değiştirmiştir.

"Ustalar" bölümündeki tüm yazılar


Fotoğrafın Ustaları

Diane Arbus (1923-1971)

Asıl adı Diane Nemerov olan belki de 20.yy’nin adından en çok söz ettiren kadın fotoğrafçısı. Arbus’u üne kavuşturan, toplumsal hayatın uç noktalarında yaşayan (ya da en azından öyle görünen) insanları portrelemesidir. Arbus’un portre tarzı, öncelikle August Sander’in Alman halkı üzerine yüzyılın ilk yarısında yaptığı çalışma, Çiftçi Güvenliği Örgütü (FSA) fotoğrafçılarının 1930’larda Amerikan taşrasında gerçekleştirdikleri çalışmalardan ve 1950’li yıllarda gelişen orta sınıf Amerikan hayatını fotoğraflayan Robert Frank gibi fotoğrafçılarla paralellik göstermektedir. 23/05/2006

Irving Penn (1917- )

"Photographing a cake can be art" —Irving Penn

1917’de New Jersey’de doğan Penn, tasarım okumuştur. 1937 yılında, mezun olmasına henüz 1 yıl varken Penn’in çizimleri Harper’s Bazzar’da yayınlanmıştır. Daha sonra fotoğraf kariyerine başlamıştır ve Vogue Dergisi’nde çalışmaya başlamıştır. Önceleri kapak illistürasyonları yapan Penn, daha sonra kapak fotoğrafı çekmiştir. Penn, hayli stilize ve zorlayıcı moda fotoğrafı stilini geliştirmiştir. Savaş sonrası dönemin şık ve göz kamaştırıcı kadın kavramını yansıttığı fotoğraflarıyla tanınmaya başlamıştır. 24/03/2006

Bill Brandt (1904-1983)

Brandt 1931 yılından sonra İngiliz toplumunu, özellikle ingiliz aristokrasisini fotoğraflamaya başlamıştır. Bu çalışmasını 1936’da “English at home” ve 1938’de “A Night in London” kitaplarıyla yayınlamıştır. Sürrealizm hareketinin zirvede olduğu bir dönemde, Brandt’ın çalışmalarında Man Ray’in ve bu akıma dahil olan diğer sanatçıların etkisi görülmektedir. Brandt aynı zamanda Harper’s Bazaar, Lilliput, Picture Post ve The Bystander dergilerine de düzenli olarak fotoğraf çekmiştir. 24/03/2006

Man Ray (1890 - 1976)

"I paint what cannot be photographed, I photograph the things I don't want to paint."

Çok yönlü bir sanatçı olan Man Ray’in, fotoğraftan resme, heykelden sinemaya neredeyse ürün vermediği alan kalmamıştır. Ayrıcı tasarımcı ve yazar olarak da bilinir. 27 Ağustos 1889 Amerika'nın Pensilvanya eyaletinde doğan ve asıl adı Emanuel Radnitsky olan sanatçı, daha sonra kullanım ve telaffuz zorlukları nedeniyle adını Man Ray olarak değiştirmiştir. 24/03/2006

Helmut Newton (1920-2004)

Newton bakmayı bırakmıyor, hiçbir zaman da yaşlanmayacak, çünkü o bitmez tükenmez bir enerji ve yaratıcılığa sahip. Bakışları tembelleşmiyor, onun fotoğrafçılık üzerine buluşları her zaman olay oluyor.

28/12/2005

Werner Bischof (1916-1954)

Magnum Ajansının kurucularından olamasa da, ajansın ilk dönemine damgasını vuran önemli Belgesel fotoğrafçı. Kariyerinin doruklarındayken geçirdiği trafik kazasıyla hayatını kaybeden Bischof, geleneksel Magnum fotoğraf yaklaşımının Robert Capa ile temellerini oluşturmuştur.

22/12/2005

Edward Steichen (1879-1973)

Lüksemburg doğumlu Amerikan fotoğrafçı, ressam, tasarımcı ve küratör. 1881’de Amerika’ya göçer. 15 yaşında okulu bırakan Steichen Milwaukee’de bir litografi firmasında çırak olarak çalışmaya başlar. “The Pool-evening” (1899; New York MOMA) onun daha gençliğinde empresyonistlere olan ilgisinin bir kanıtıdır. Özellikle Claude Monet, ve Clarence H. White gibi amerikan sembolist fotoğrafçılarından etkilenmiştir. Bu dönemde Stieglitz’in de ilgisini çekmiştir. 29/08/2005

Jan Saudek (1935- )

Estetik olanı güzel olan ile ilişkilendirmemiz ne kadar “iyi” ya da ne kadar “doğru”dur? Saudek’in fotoğrafları bu soruya cevap olabilir. Onun fotoğraflarında, özellikle de olgun dönem fotoğraflarında estetik olan başka bir zemin üzerinde kendine yer bulmaktadır. 11/06/2004

Bruce Gilden (1946- )

Gilden’ın New York sokakların yönelttiği fotoğraf makinesi dolayımsız ama müdahaleciliği aracın doğası ile özdeşleştiren bir anlatımı benimsemiştir. Yöneldiği nesnenin kendinden devinimi şip-şak estetiğinin tüm unsurlarını içinde barındırmakla birlikte, makinenin varlığı müdahaleci bir unsur olarak kendiliğinden ortaya çıkmaktadır. 11/06/2004

Robert Mapplethorpe (1946-1989)

Çağdaş fotoğraf sanatının son yirmi yılı içerisinde mitleşmiş belki de bir mit haline dönüştürülmüş isimlerinden. Peki Mapplethorpe?un bu kadar bu kadar ünlü kılan neydi. Buna, cevap vermek için belki de 1960?ların sonunda ivme kazan toplumsal değişime odaklanabiliriz, belki de sansasyonlara açık, cinsel kimliğinden beslenen, tarzına yönelebiliriz, hatta belki de hayranları kadar muhaliflerinin de olmasının yarattığı çatışmanın pekiştirici gücüne vurgu yapabiliriz. 11/06/2004

Paul Strand (1890-1976)

Strand, Stieglitz’in öncülük ettiği Photo-Secession tarzı resimsel fotoğraftan, sosyal belge tarzı fotoğrafa dönüşü simgeleyen önemli figürlerden biridir. Bu iddia sadece onun sosyal belge eğiliminden değil, aynı zamanda Photo-Secession’un on dört yıl boyunca çıkardığı Camera Work dergisinin son sayısının onun sosyal belge tarzı fotoğraflarına ayrılması da desteklenmektedir. 19/03/2004

Manuel Alvarez Bravo (1902-2003)

Bravo’yu günümüzün tanınan fotoğrafçılarından bir yapan, Meksika insanının kültüründen beslenen kökenini karelerin kusursuz bir biçimde yansıtmasıdır. Güney Amerika kültürünün temel öğelerini yansıtmadaki başarısı, estetik düzeydeki kusursuzluğu onun geçte olsa belli bir ünü yakalamasını sağlamıştır. Hem Güney Amerika kökenli pagan geleneklerden hem de Hispanik kökenli Katolik inanç sisteminden beslenen melez bir kültür olarak adlandırabileceğimiz Meksika kültürü çalışmaları için ona geniş bir kaynak oluşturmuştur. 11/03/2004

Julia Margaret Cameron (1815-1879)

Cameron, belli bir üne sahip ilk kadın fotoğrafçı olmasının yanı sıra, fotoğraf sanatının en önemli isimlerinden biridir. Fotoğrafın yanı sıra yazarlık becerisi onu Viktorya dönemi İngiltere’sinin entelektüel topluluğu içerisinde aktif bir isim haline getirmiştir. Özellikle şiir ve roman alanındaki çalışmaları, fotoğraf çalışmalarını da doğrudan etkide bulunarak, kendine özgü tarzının oluşmasına rehberlik etmiştir. 11/03/2004

Andre Kertesz (1884-1985)

Bresson, ustası Kertesz için “Yaptığımız herşeyi, o çok daha önce yapmıştı” diyerek Kertesz’e hakkını teslim eder. 09/06/2003

August Sander (1876-1964)

Mekansal olarak adlandırabileceğimiz portrelerinde, Alman halkının oluşturan toplumsal sınıfları, küçük meslek gruplarını, köylüleri, kentlileri, askerleri v.b. fotoğraflamıştır. Sander, kendi değişi ile “özneleri, kendi bireysellikleri ile özdeş olan çevrelerde gösteren doğal portreler” üretmiştir. 08/06/2003

Josef Koudelka (1938-)

Koudelka?nın diğer dikkat çeken yönü, kariyeri boyunca hiçbir ticari anlaşmayı ya da dergi çalışmasını kabul etmemiş olmasıdır. Çalışma yöntemi açısından da, hiç bir zaman belli ve sabit bir karanlık odaya sahip olmaması ilgi çekicidir. Bu nedenle halen basılmamış olan çok sayıda fotoğrafının olduğu bilinmektedir... 06/06/2003

Eugene Smith (1918-1978)

“Ben, kaydeden ve yorumcu işine bağlı gazetecinin olguları ve yaratıcı sanatçının şiiri ve edebiyatı gerekli kılan olguları arasında kalan duruş içindeyim” 06/06/2003

Richard Avedon (1923-2004)

“Benim fotoğraf tercihim bir dizi “Hayır”a dayalıdır. Kusursuz bir ışığa hayır, kolay anlaşılan kompozisyonlara hayır, poza ya da hikayeye hayır. Bütün bu hayırlar beni evete yönlendiriyor. Beyaz bir fona sahibim. İnsana sahibim ve aramızda olan şeyle ilgileniyorum.” 06/06/2003

Henri-Cartier Bresson (1908-2004)

Zamanın en önemli fotoğrafçılarından biri olarak Bresson, fotoğrafı snap shot(şip şak) fotoğraftan disipliner sanat seviyesine taşımıştır. Kendi kavramlaştırması olan �mutlak anı (decisive moment)� yakalamadaki başarısı, alçak gönüllü çalışma yöntemleri, tasarım için keskin gözü onu da çağdaş fotoğrafçılar arasında efsanevi bir figür seviyesine taşımıştır... 05/06/2003

Robert Capa (1913-1954)

Capa’nın silahsız ve gönüllü olarak savaşların ortasına atılması nedenleri her zaman tartışma konusu olmuştur. Buna verilebilecek ilk cevap,Capa’nın hedeflerini gerçekleştirmek üzere bitip tükenmeyen bir cesarete ve enerjiye sahip olmasıdır. Capa gerekirse, amacı için ölmeyi göze alabilecek bir karaktere sahiptir... 05/06/2003

Alfred Stieglitz (1864-1946)

"Amacım; artan bir biçimde, fotoğrafa daha çok benzeyen (resme ya da gravüre benzemeyen) fotoğraflar üretmek. Öyle fotoğraflar ki; daha önceden görülmemiş ve bakıldığında asla unutulmayacak" ... 04/06/2003

Sebastiao Salgado (1944-)

Salgado çalışma yöntemleri ile pek çok çağdaşından ayrılan bir yaklaşıma sahiptir. Salgado’ya göre, projelerinde iyi sonuca ulaşmak, fotoğraflanan insan ile kurulan ilişkiye bağlıdır. Bu yüzden Salgado çalışmalarını gerçekleştirirken, fotoğraflayacağı kişiler ile benzer koşullarda... 04/06/2003

Magnum Ajansı (1947-)

Fotoğrafın basılı medyada ilk kez kullanılıdığı 1848 tarihli Saint-Maur sokağındaki barikatları gösteren fotoğraftan bu yana, fotoğraf yazılı basının ayrılmaz parçası haline gelmiştir... 03/06/2003

Gilles Peress (1946-)

“İlk hedefim bir orada ne olup bittiğini anlamaktır. İlk hedefim, bir birey olarak dışarıda olup bitenle ilgili olarak bilincimi inşa etmektir...Ben iletişim kurmak istiyorum” 03/06/2003



Fotograf Atölyesi içinde
ilef.net'te
Web'de
ilef tanıtım filmi
radyoilef Canli Yayin
ilef Fotograf Galerileri
Gorünüm
ilef Web Sitesinden

2013-2014 Güz (TDİ101- YDİ101-YDİ102) UZEM Mazeret Sınavları

2013-14 Güz Dönem Sonu Sınav Programı

HALKLA İLİŞKİLER MODELLERİ DERSİ HAKKINDA

Can Dündar İLEF'te

2013-14 Güz Mazeret Sınav Programı

2013-2014 Güz Yarıyılı TDİ-I ile YDİ-101 ve 201( İng.) Uzaktan Eğitim Derslerinin Ara Sınav Programı


 

<< Önceki Başlıklar |

© Fotograf Atölyesi
Editörler: Atila Cangır, Tuğba Kanlı İşçilik: Tuğba Kanlı Ustalar Kategorisi Metinler: Tolga Hepdinçler, Özgür Yaren, Tuğba Kanlı

Fotograf Atölyesi Anasayfa | İletişim
ilef © 1996-2011 ilef Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi. Tüm hakları saklıdır. | Fakülte iletişim bilgileri